Kanderade rosenblad



Perfekt som dekoration på bröllopstårtan!


Det här behöver du:

Kronblad från rosor eller annan ätlig blomma
Äggvita
Strösocker


Gör såhär:

1. Välj ut fina, nyutslagna rosor, skölj dem och låt dem torka upp på en kökshandduk.
2. Plocka av kronbladen.
3. Vispa en äggvita hårt, ev med lite strösocker.
4. Vänd blombladen i äggvitan.
5. Använd ev en mjuk pensel för att fördela äggvitan över hela bladet. Jag tycker det är lättast att använda fingrarna, men det blir rätt kladdigt... Ta bort överflödig äggvita. Se noga till att äggvitan täcker hela bladet, för det blir brunt där äggvitan inte har fäst. Överflödig äggvita bildar klumpar vid torkningen som inte är så snygga.
6. Strö över strösocker på bladets båda sidor.
7. Bred ut bladet på en plåt täckt med bakplåtspapper.
8. Sätt in bladen i ugnen på 40° med luckan lite på glänt. Låt torka över natten, eller åtminstone i några timmar.
9. Förvara bladen kallt i en burk i lager med bakplåtspapper emellan. Håller i ca en månad.

Jag gjorde tårtor till min systers bröllop och dekorerade med kanderade rosenblad. Har tyvärr ingen bra bild att visa, men tårtorna gjorde verkligen succé! 
Det man bör tänka på är att färgen på rosorna blir lite förändrad. Jag hade rosa rosor, men de blev nästan lite lila när de var färdiga, och vita rosor kan bli lite bruna i färgen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0